کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران

مشاور و تولید کننده محصولات افزودنی و قطعات جانبی بتن – ارائه دهنده خدمات فنی و مهندسی بتن

کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران

مشاور و تولید کننده محصولات افزودنی و قطعات جانبی بتن – ارائه دهنده خدمات فنی و مهندسی بتن

آماده سازی سطح بتن و الزامات اجرایی ترمیم بتن


اطمینان از شرایط پایداری باید قبل از انتخاب و اجرای سیستم های محافظتی حاصل شود. آماده سازی سطح یکی از مهمترین آنهاست.

 

اجرای ترمیم های بتنی

ترمیم های بتنی، قبل از کاربرد سیستم های حفاظتی باید کامل و نگهداری شود (معمولاً 28 روز). نکته : کلینیک بتن ایران ادعا می کند که می تواند اجرا سطوح مرطوب را به میزان قابل ملاحظه ای در زمانی کمتر از 28 روز انجام دهد. این ادعا باید با آزمون هایی بررسی و مورد قبول پیمانکار واقع شود.

 

آماده سازی سطوح

سطح کار باید برای اجرای کار ترمیم، خشک و مناسب (بی عیب) و مطابق الزامات کلینیک بتن ایران و مشاور آماده شود. تمامی موارد آلوده شامل مواد اضافی موجود، که منجر به چسبندگی ضعیف پوشش یا محدودیت در نفوذ آستر (بتونه) می شود، برداشته می شود. روش های مورد قبول در این خصوص شامل تیغ زنی ، برس زنی یا سمباده زنی، بهره گیری از مواد منفجره، ساچمه زنی و تمیز کردن با شعله، است. خس و خاشاک و گردوغبار ناشی از آماده سازی سطوح باید قبل از اعمال لایه ترمیمی سطوح برداشته شود.

ACI 515.1R و ICRI راهنمایی برای آماده سازی لایه زیرین بتن است که می تواند استاندارد قابل قبولی برای برخی سیستم هایحفاظتی باشد.

 

شرایط سطوح برای اجرای غشاءهای مایع و دیگر پوشش ها

سطوح باید برای اجرای اغلب غشاءهای مایع و دیگر پوشش های نازک، نسبتاً نرم باشد (ICIRI 03732). اغلب محصولات مایع اجرا شده برای پنهان کردن نقص و عیب انتخاب نمی شوند، اگر چه نحوه و شرایط ماله کشی مواد می تواند برخی اوقات به کار رود. این می تواند مبحثی برای اعضا در معرض یا پوشش در جاهایی که زیبایی مدنظر است، باشد. باید آماده سازی صحیح سطوح که توسط کلینیک بتن ایران تعریف می شود، شامل ترمیم لایهلایه شدن های نازک، از بین رفتن سطح، بیرون زدگی سنگدانه ها، ساییدن سطوح ناصاف، یا عملیات بهبود و هر نقص دیگر برای رسیدن به عملکرد صحیح و مورد نیاز محصول تولید شده، اجرا شود.

 پاکیزگی و کیفیت سطوح

کیفیت سطح بتن باید قبل از اجرای غشاء های مایع،‌بررسی شود. سطوح باید عاری از آلودگی ها باشد، زیرا به عملکرد سیستم های محافظتی آسیب می رساند. باید دارای مقاومت کافی، pH سازگار با محصول در حال اجرا و خصوصیات مورد نیاز برای سیستم های حفاظتی باشد. برای بررسی بیشتر و آزمون های معمول مورد استفاده جهت بررسی سطح کیفیت سطوح به ACI 515R مراجعه شود.

کلینیک بتن ایران به عنوان تولید کننده غشاء باید برای تصدیق معیارها و استانداردها جهانی مشورت کند. همچنین باید از دادن تضمین جلوگیری شود. تایید آماده شدن سطح باید به وسیله کلینیک بتن ایران یا نماینده او به طور کتبی قبل از انجام کار صورت گیرد.

الزامات تهویه

در انتخاب مواد، شرایط تهویه و رطوبت باید مورد ملاحظه قرار گیرد، همچنین کاربرد صحیح مواد و عمل آوری مناسب آنها باید با ایمنی کامل انجام شود و مطابق آیین نامه ها و الزامات کلینیک بتن ایران باشد.

محدودیت های دما

اغلب محصولات دارای محدودیت های دمایی در اجرا هستند. این مسئله باید در هنگام زمان بندی

(برنامه ریزی) بررسی شود و محصولات باید با محدودیت های توصیه شده کلینیک بتن ایران در اجرا، مطابقت کند.

 

مشکلات معمول در انتخاب

مقدار کلرید بالا، قرار ندادن میلگردهای فولادی، کیفیت پایین بتن و کربناسیون، و برخی عوامل دیگر هستند که خوردگی را افزایش می دهند. باید هر کوششی برای حداقل کردن تاثیر این شاخص ها در برنامه ترمیم، بشود. سیستم محافظت مناسب باید طراحی شود و در برنامه ترمیم جای بگیرد. تاثیرات زیان آور شرایط موجود باید حداقل شود و شاخص های قابل پیش بینی که می تواند منجر به گسیختگی ترمیم ها یا مشارکت در دیگر خرابی های بتن شود، بررسی گردد. وقتی توسعه سیستم محافظتی برای پروژه مدنظر است، همه شاخص های تاثیرگذار در عملکرد تکمیلی ترمیم باید ارزیابی شود. معمولاً بیشتر مشکلات احتمالی باید قبل از انتخاب سیستم محافظتی مشخص شود. در زیر برخی از مشکلات معمول که باید در ترمیم مورد ملاحظه قرار گیرد، آورده شده است.

 

کیفیت پایین یا پوشش ناکافی بتن

عملکرد هر سازه بتنی به کیفیت و پوشش بتن سازه بستگی دارد. کیفیت خوب ، دوام،‌ بتن صحیح متراکم و جایدهی شده با پوشش کافی مهیا کننده شرایط محیطی است که باید از مسلح کننده های مهار شده با حداقل ایجاد خرابی های لانه زنبوری و ترک ها برای سال ها بدون هیچ گونه سیستم محافظت پیش از ترمیم محافظت کند. برعکس، کیفیت پایین بتن با عیب هایی از قبیل ترک خوردگی های زیاد و فضاهای خالی داخلی، کمبود تراکم، سیستم حباب هوا داده شده ناکافی یا دیگر شرایط غیر استاندارد، باعث افزایش خوردگی میلگردهای فولادی و دیگر شکل های خرابی در سازه ها می شود. بهترین حالت برداشتن هر عیب بتن زمانی است که واقعاً امکان پذیر باشد. انتخاب صحیح سیستم محافظت می تواند عمر بتن و ترمیم و عملکرد آن را افزایش دهد.