خطا در طراحی سازهی بتنی، میتواند آسیبهای بسیاری را به بتن وارد کند. سادهترین حالت زمانی است که به سازه باری وارد میشود که برای تحمل آن طراحی نشده است. یکی دیگر از خطاهایی که رخ میدهد، پیشبینی نکردن جای عبور لولههای برق و جعبههای خروجی است. سوراخ کردن بتن پس از سخت شدن آن، آن هم در موقعیتی در نزدیکی سطح آن، باعث به وجود آمدن ترک بر روی آن و ورود رطوبت به بتن میشود. طبیعی است که در چنین حالتی بتن زمان زیادی دوام نمیآورد و دچار آسیب دیدگیهای مختلفی از جمله یخ زدن آب (افزایش حجم و در نتیجه شکست بتن)، واکنش قلیایی سنگدانهها و خوردگی آرماتورها میشود.
فلزات ظرفیت گرمایی پایینی دارند و در هنگام سرد یا گرم شدن هوا، درجه حرارتشان به سرعت تغییر میکند. بر اثر تغییر دما تغییر شکل میدهند؛ کاهش دما باعث کاهش حجم و افزایش دما باعث افزایش حجم فلزات میشود. اگرآرماتور داخل بتن بر اثر برودت یا گرمای هوا دچار تغییر دمای زیاد و ناگهانی شود، نیروی کششی یا فشاری به بتن وارد میکند. بتن در برابر نیروی فشاری مقاوم است، اما مقاومت در برابر نیروی کششی بسیار پایین است (در اصل ازآرماتور استفاده میکنند تا مقاومت کششی بتن بالا برود). در نتیجهی این نیروی فشاری که به آن وارد میشود، بتنترک خورده و شرایط برای آسیب دیدگیهای دیگر مهیا میشود. در سازههای مفصلدار، اگر مفصل مناسبی برای آن سازه طراحی نشود، بتن دچار مشکل و آسیب دیدگی میشود. این نوع آسیب دیدگی هم در دستهی خطا در طراحی قرار میگیرد.
دیگر خطایی که در این دسته قرار میگیرد، استفادهی اشتباه از ترکیب بتن در جای نامناسب است. به طور مثال، استفاده از بتن در قسمتی از سازه که بزرگ و قطور است، باعث میشود تا بتن دچار آسیب دیدگی شود. اما چگونه؟ روند سخت شدن بتن فرآیندی گرماده است و وقتی مقدار بتن زیاد باشد، این گرما به حد بسیار بالایی میرسد و باعثترکخوردگی بتن میگردد. برای سازههایی که نیاز به بتن زیادی دارند، بایستی از بتن با گرمادهی پایین استفاده کرد و اقدامات لازم و ویژهای برای سرد شدن آن انجام داد. استفاده از بتن غیر متناسب با آرماتورها هم باعث آسیب دیدگی بتن میشود و در این دسته قرار میگیرد. بتنی که متناسب با فلزات (آرماتورهای مورد استفاده) نباشد، باعث خوردگی آرماتور شده و خسارت زیادی بر بتن وارد میکند.
ترمیم خسارتی که بر بتن بر اثر خطا در طراحی وارد آمده، میتواند بسیار سخت باشد. چون در موارد بسیار، تغییر دادن شرایطی که منجر به آسیب دیدن بتن شده، دشوار است. در بسیاری از موارد، بایستی قسمت اعظمی از بتن جایگزین شود، آرماتورها عوض شوند تا شرایط تغییر کند و بتن دوباره دچار آسیب دیدگی نشود. در ترمیم بتن آسیب دیدهتوسط خطا در طراحی، استفاده از بتن پلیمری و تزریق رزین معمول است. برای ترمیم بتنهایی که از فولاد تقویت شدهاستفاده کردهاند، معمولاً تزریق 2 تا 3 اینچ بتن کافی است. اما در مواردی که میزان خوردگی خیلی بالا و پیشرفته است، این مقدار بایستی افزایش یابد.